www.flickr.com

Friday, March 6, 2009

Sangkalan Terhadap PAGE

Oleh Shaharir Mohamad Zain

Berikut ialah sangkalan Gerakan Mansuhkan PPSMI (GMP) terhadap pandangan PAGE yang disiarkan di Berita Minggu 1 Mac 2009 ms 36-37.

Aspirasi dan Sokongan PAGE

Pertamanya PAGE ingin menunjukkan kekuatannya dengan mengatakan selepas Persidangan Meja Bulat Ogos 2008, pihak PAGE berusaha mendapat “mandat dan jemput wakil PIBG, sekolah di Lembah Kelang”, dan “dalam masa sebulan dapat 2,000 individu dan 240 buah sekolah yang meminta PPSMI dikekalkan.”

Beliau tidak pula mendedahkan hasil Persidangan Meja Bulat itu (ada ahli GMP yang berjaya menyelinap masuk secara sah) penyokong PPSMI, termasuk ketua besar PAGE yang dibenarkan berucap itu, hanya sekitar 30% sahaja!

Agaknya PAGE kecewa dengan persidangan itulah yang sebenarnya menyebabkan PAGE berusaha selama dua bulan itu. PAGE harus insaf juga bilangan dua ribu dan 240 buah sekolah di Lembah Kelang yang diperolehnya itu langsung tidak boleh mewakili puluhan ribu sekolah seluruh Malaysia.

Bahkan tidak boleh mewakili Lembah Kelang pun. Kalau kita andaikan hasil tinjauan TV7 selama setengah jam selang berita jam lapan malam suatu masa dahulu (sekitar beberapa bulan sebelum Meja Bulat itu, kalau tak salah) ternyata sekitar 70% penonton TV7 pada masa itu tidak menyokong PPSMI.

Bercakap tentang PIBG—kerana PAGE tak puas hati dengan pendirian wakil Presiden PIBG Malaysia di persidangan Meja Bulat itu—beberapa hari yang lepas sahaja Presiden PIBG Malaysia menyatakan (menerusi akhbar Malaysia kini; akhbar perdana memang tidak menyiarkannya, yang tentunya menggembirakan PAGE!) bahawa 8 ribu PIBG seluruh Malaysia menentang PPSMI.

Pembaca juga tidak tahu profil penyokong PAGE (yang seramai 2 ribu individu di Lembah Kelang itu, orang-orang besar PAGE dan jurucakap 240 buah sekolah itu).

Adakah mereka ini guru-guru pakar sains dan matematik dan sebagainya? Adakah mereka ini kebanyakannya memang tidak menggunakan bahasa Inggeris di rumahnya?

Cuba bandingkan profil 68 orang Profesor bidang “sains dan matematik” yang menyatakan secara bertulis (atas sebuah memorandum) yang menentang dasar PPSMI sejak awal pengenalan dasar ini; dan Badan Bukan Kerajan (BBK) yang menyatakan sokongan kepada GMP kini mencecah ratusan yang antaranya termasuklah beberapa buah persatuan yang khusus untuk ahli sains dan matematik, dan sebuah Majlis Profesor yang terdiri daripada semua profesor bidang “sains dan matematik” UKM.

Tidak menjejaskan martabat bahasa Melayu

PAGE membuat aritmetik yang tidak tepat tentang peratusan masa pendedahan bahasa Inggeris dan bahasa Melayu di sekolah kerana pihak GMP juga membuat aritmetik sejak sejak mula dasar PPSMI ini dipaksakan dahulu dan diulang-ulang beberapa kali oleh pelbagai pihak (walaupun tidak pernah disiarkan dalam akhbar perdana).

Pengkaji kami itu ialah oleh Kamal Shukri (masih bekerja dengan kementerian Pelajaran dan juga sejak beberapa tahun ini memegang jawatan Timbalan Presiden Persatuan Linguistik Malaysia) yang dapat ditelaah dalam buku suntingan Abdul Rahim Bakar dan Awang Sariyan, “Suara Pejuang Bahasa” terbitan Persatuan Linguistik Malaysia 2005.

Peratusan dedahan bahasa Melayu dan bahasa Inggeris yang dipaparkan oleh PAGE itu bolehlah diterima sama dengan kajian Kamal Shukri (dengan memaafkan kesalahan PAGE dalam aritmetiknya di akhbar itu kerana jumlahnya tidak berjumlah 100%; mungkin kerana sebok dengan perjuangan bahasa Inggerisnya!) tetapi itu semua untuk di Sekolah Rendah dan Sekolah Menengah Rendah (Tingkat 1-3) sahaja.

PAGE sengaja menyorok fakta di Sekolah Menengah Atas, Sekolah Matrikulasi dan universiti, yang peratusan dedahan bahasa Melayu menjadi sengkek atau melukut di tepi gantang sahaja.

Umpamanya di Tingkatan 6 Sains dan Matrikulsi dedahan bahasa Melayu hanya 20% sahaja dan di universiti sudah jadi bukan universiti di Malaysia lagi kerana segi subjek sahaja pun hanya sekitar 10% subjek tidak layak dikelaskan sebagai “sains dan matematik”!

Bagaimana lagi PAGE mahu menegakkan benang basahnya dengan mengatakan PPSMI tetap mempertahankan martabat bahasa Melayu!? Maasya Allah!

Bahasa Inggeris boleh!

PAGE masih berangan-angan dan memakai emosinya sahaja apabila menolak pandangan umum sekarang (bukan GMP sahaja) bahawa bahasa Inggeris (di mana pun) tidak boleh dan tidak sesuai dipelajari menerusi subjek sains dan matematik kerana PAGE tidak memaparkan apa-apa hasil kajian di dalam dan luar negara.

Sedangkan kajian di dalam negara kini pun sudah ada dan dahulunya sebelum PPSMI lagi kajian tidak berjayanya pelajar berbahasa ibunda A meningkatkan kepandaiannya dalam bahasa B menerusi PPSMB itu sudah pun ada.

Kajian gagalnya PPSMB dalam pencapaian sains dan matematik pelajar berbahasa ibunda A lagi banyak dan lebih ketara lagi! Kenapa tetap keras pedal!

Tak cukup istilah

PAGE hanya meracau tentang kononnya tidak cukupnya istilah sains dan matematik dalam bahasa Melayu.

Berilah satu istilah sains atau matematik yang tidak ada dalam bahasa Melayu sekarang!

Lagi pun berapa banyaklah istilah sains dan matematik dalam bahsa Inggeris itu yang bukan terjemahan dan pinjaman daripada bahasa lain?

Bilangan one sampai ten semuanya daripada bahasa lain sedangkan istilah “satu” sampai “sepuluh” semua asli Melayu keuali mungkin “satu” dan “dua” sahaja.

Sains dan matematik dalam bahasa Melayu ini sudah berkurun-kurun (sejak abad ke-5M lagi, iaitu zaman kerajaan Melayu Funan dan Campa!); dan kalau nak dikira selepas merdeka ini pun (anggap kita mengalami amnesia) sudah berumur setengah abad.

Tidakkah PAGE tahu tesis bidang sains dan matematik di peringkat Sarjana dan Doktor Falsafah dalam bahasa Melayu sudah berjumlah ribuan sehingga sudah ada istilah perkara dalam sains dan matematik yang asli dalam bahasa Melayu pun!

Tidak hairanlah, istilah ilmu ini dalam bahasa Inggeris juga sentiasa diterjemah daripada bahasa-bahasa lain sejak dahulu, kini dan selamanya kerana yang berkarya bukan dari kalangan orang Anglo-Saxon atau orang seperti ahli PAGE sahaja.

Universiti dan sarjana berbahasa Inggeris sahaja yang hebat

PAGE juga MERACUNI pembaca dengan menegaskan kononnya universiti dalam bahasa Inggeris sahajalah yang hebat-hebat di dunia ini. Di mana letaknya universiti di Perancis, Jerman dan Rusia (kalau pandang rendah pada Jepun dan Korea?).

Adakah semua negara di dunia sekarang mahu mematikan pendidikan sains dan matematik dalam bahasa bukan Inggeris seperti yang dilakukan oleh dasar PPSMI?

Adakah selama kita belajar sains dan matematik dalam bahasa Melayu ini, pelajar kita tidak dapat belajar di universiti-universti yang hebat itu semata-mata kerana rendah mutunya dan tak tahu Inggeris?

PAGE ini sungguh bebal dan menghina bukan sahaja bahasanya sendiri tetapi seluruh bahasa-bahasa bukan Inggeris di dunia ini.

Bukankah setiap tahun (sebelum kita gawat) kita menghantarkan (dan tidak kurang ramainya pergi sendiri sahaja) beribu-ribu pelajar kita (yang belajar dalam bahasa Melayu) ke seberang laut di negara pelbagai dengan jayanya?

Tahukah dan insafkah PAGE terhadap profil pemenang Hadiah Nobel setiap tahun dan Pingat Field setiap 4 tahun itu, dan pemenang dalam pertandingan Olimpiad Antarabangsa bidang sains dan matematik setiap tahun?

Mereka kebanyakannya bukan Anglo-Saxon pun (bangsa yang bahasa ibundanya bahasa Inggeris), atau bukan bangsa dari negara yang ada dasar seperti PPSMI!

Baru tahun 2008 pemenang Hadiah Nobel Fizik digondoli oleh 3 orang ahli fizik berbangsa Jepun dan dua daripadanya mengajar fizik dalam bahasa Jepun (seorang lagi dalam bahasa Inggeris agaknya kerana menetap di AS).

Tak ada buku

PAGE juga masih mendendangkan lagu tahun 1960-an (masa mula-mula bahasa Melayu mahu diangkat menjadi bahasa ilmu sekolah dan universiti) iaitu “lagu tak cukup buku”.

Berkenaan buku ini ada sekurang-kurangnya tiga tahap: buku tahap sekolah, tahap pelajar universiti dan tahap penyelidikan (di universiti dsbnya).

Buku sains dan matematik di peringkat sekolah sudah menjadi satu industri yang besar yang ramai guru terlibat dengannya dan sudah dianggap mencapai tahap yang sama dengan bahasa-bahasa maju di dunia, dalam erti kata kita sendiri sudah boleh berkarya sendiri dengan aslinya.

Malah ada pihak yang boleh dipercayai menyebut bahawa buku-buku sains dan matematik sekolah sekarang ini adalah terjemahan buku-buku Melayu!

Buku teks di peringkat universiti, kedudukan kita tidaklah buruk sangat berbanding dengan buku-buku teks peringkat universiti di negara-negara maju di Eropah sekali pun kerana sarjana kita sudah melakukan terjemahan atau berkarya asli sepanjang masa tetapi tidak banyak yang dapat diterbitkan (dicetak) kerana dasar penerbitan buku pengajian tinggi kita tidak pernah diambil pusing oleh kerajaan sehingga tidak pernah menjadikannya satu daripada komponen “pembangunan negara” yang penting dengan peruntukan berjuta-juta (apatah lagi ratusan juta) ringgit setahun maka perkembangannya tidak sesihat di negara-negara maju itu.

Dengan teknologi maklumat sekarang terjemahan atau karya asli ini disiarkan oleh hamper setiap pensyarah menerusi lamannya masing-masing sehingga penerbitan buku secara tradisi itu pun sudah tidak begitu relevan.

Dalam keadaan sedemikianlah, maka sebelum berlakunya bahang dasar paksaan PPSMI 2003 di universiti, kewujudan buku-buku teks berbahasa Melayu di dalam kursus-kursus sains dan matematik adalah hanya sekitar 16% (bidang sains fizis dan sains matematik 30% tetapi bidang perubatan hanya 6%).

Selebihnya pelajar kita memang menggunakan “buku-buku” dari laman pensyarah (yang sebelum 2003 hampir semuanya dalam bahasa Melayu) dan buku dalam bahasa Inggeris sebagai rujukan tambahannya.

Pengetahuan bahasa Inggeris pelajar universiti kita yang selama ini diajar untuk tujuan ini tidaklah menimbulkan masalah yang besar, walaupun keperluan peningkatannya tetap diakui dan oleh itu usaha penatarannya terus menerus dilakukan menerusi pendidikan subjek bahasa Inggeris di sepanjang pengajian di universiti.

Keadaan ini serupa dengan yang berlaku di seluruh dunia termasuklah di Eropah, iaitu pelajar berbincang ilmu dalam bahasa sendiri tetapi buku teks di hadapannya dalam bahasa keduanya.

Ini terbukti tiada masalahnya walaupun pencapaian ilmu di kalangan pelajar kita memang berbeza dengan pelajar di Eropah kerana masalah budaya ilmu yang tidak mungkin diselesaikan menerusi PPSMI.

Ini tidak sepatutnya menjadi sebab kita lari daripada tugas memperkaya khazanah ilmu dalam bahasa kita sendiri sebagaimana tidak berlakunyajuga di Eropah. Kita harus belajar lagi dengan lebih bersungguh-sungguh akan cara-cara negara di Eropah melakukannya.

Dalam pada itu sarjana kita sudah mampu berkarya sendiri sehingga mampu melahirkan buku-buku teks yang setanding dengan buku-buku teks dalam bahasa Inggeris atau bahasa Negara Maju yang lain, malah sesengahnya ada yang dipakai (buku dalam bahasa Melayu itu, atau diterjemah dahulu) di Eropah.

Di peringkat penyelidikan, masalah bahasa (Inggeris dan bahasa-bahasa lain yang relevan) di kalangan penyelidik dan sarjana kita walaupun dahulunya (kira-kira 50% sarjana itu) belajar sains dan matematik dalam bahasa Melayu sehingga ijazah pertamanya, kerana mereka tidak mungkin menjadi sarjana tanpa pengetahuan yang cukup dalam sekurang-kurannya satu bahasa yang lain yang relevan dengan bidang ilmunya (Sarjana Eropah biasanya tahu tiga bahasa: bahasanya sendri dua lagi bahsa ilmu yang lain seperti Inggeris, Jerman, Perancis, Rusia dll).

Malah sarjana kita yang berlatar belakang pengalaman berilmu menerusi bahasa sendiri itu (belajar dan mengajar), sudah ada menunjukkan tanda-tanda menjadi lebih kreatif atau menuju ke sekreatif sarjana-sarjana luar negara yang berlatar belakang bahasa ibunda masing-masing itu.

Ini sudah menjadi satu teori daya penciptaan yang tidak sesuai diperpanjang-panjangkan di sini, tetapi PAGE patut menyedari akan teori daya penciptaan ini.

Bukankah zalimnya jika budaya ini ingin dihapuskan?

Perkara terakhir tentang kononnya bahasa Melayu ini masih tidak layak menjadi bahasa sains dan matematik ialah betapa PAGE sepatutnya bertindak seperti orang-orang Inggeris dan orang-orang di Negara Maju itu, iaitu berjuang meningkatkan kelayakan bahasanya sendiri ini.

Bukankah begitu yang dilakukan oleh orang Inggeris dalam abad ke-19M dahulu kerana sebelum itu bahasa Inggeris masih belum dijadikan bahasa perantaraan pengajaran dan pembelajaran dan penyelidikan sains dan matematik.

(Inggeris bangsa terakhir di Eropah menggunakan bahasa sendiri dalam sains dan matematik kerana taasubnya kepada bahasa Latin).

Kita perlu terus membina bahasa kita (bersama rumpun kita, Indonesia) dengan tekad yang sama seperti bangsa-bangsa di Eropah itu dan mengisi bahasa kita itu dengan “sains dan matematik”.

Apa pun kekurangan yang masih ada pada bahasa kita, seperti yang dibangkitkan oleh PAGE tentang kurangnya ilmu dalam google berbahasa Melayu itu, dan lain-lain lagi itu, sepatutnyalah menjadi tanggunjawab kita bersama memperbaikinya, bukannya mengenyahkan bahasa kita sendiri.

Semua ini pastinya tercapai dengan memeriahkan lagi bilangan bangsa kita menguasai sains dan matematik dalam bahasa kita sendiri sambil menguasai bahasa ilmu semasa (Inggeris dan sebagainya) menerusi pelajaran bahasa-bahasa berkenaan itu.

Inilah caranya yang sudah terbukti Berjaya seluruh dunia!

Pelajar luar Bandar tak ada masalah?

PAGE juga tidak ikhlas apabila menjawab soalan bagaimana nasib pelajar luar bandar, atau sebenar pelajar dalam bandar juga, iaitu pelajar yang ibu-bapanya tidak menggunakan bahasa Inggeris di rumahnya (bahasa Inggeri bukan bahasa ibundanya).

Beliau hanya memaparkan teori pembelajaran bahasa dengan menyebut teori itu dan teori ini dan professor bahasa itu dan profesor ini.

Itu mungkin betul untuk belajar bahasa! Walaupun ada teori yang betentanga dengan ini, itu tak dipolemikkan di sini.

Yang menjadi isunya, “Bahasa apa yang terbaik untuk pelajar belajar sains dan matematik?”. Profesor sains atau matematik pendidikan mana yang berteori pelajar berbahass ibunda A lebih baik belajar sains dan matematik dalam bahasa B?

PAGE membicarakan rancangan kerajaan dalam peningkatan kefasihan guru sains dan matematik dengan pelbagai strategi yang sedang kerajaan ambil dengan belanja/peruntukan RM5.2 bilion dan kononnya kejayan progam di Negeri Sembilan dengan penuh kesombongan bunyinya.

Bagi mereka yang waras dan mengambil iktibar daripada Negara-Negara Maju dan perakuan PBB, bukannya mereka yang tidak terpasung jiwanya lalu tidak percaya hanya kebudayaan Inggeris sahaja yang layak memajukan sesuatu bangsa, tentunya akan mengiling-ngiling kepalanya dan cukup jengkel rasanya dengan peruntukan itu kerana peruntukan semega itu jika digunakan untuk peningkatan kemahiran guru sains dan matematik mengajar sains dan matematik dalam bahasa ibunda dan peningkatan kemahiran guru subjek bahasa Inggeris, pastinya negara mendapat lonjakan baru dalam kemajuan sains matematik anak bangsanya.

Peruntukan untuk menjayakan PPSMI adalah peruntukan untuk bergaya sahaja! PAGE juga nampaknya “mengugut” supaya dasar PPSMI tidak dihapuskan semata-mata kerana sudah dibelanjakan sebanayak bilion-bilion RM itu.

Mereka yang dihantar ke seberang laut atau yang dilatih di dalam negara dalam bahasa Inggeris itu, masih boleh dipakai, dengan hanya sedikit orientasi ke arah bahasanya sendiri, tanpa belanja yang mega-mega lagi, apabila dasar PPSMI ini dimansuhkan.

Yang penting ikutlah pepatah Melayu, “Sesat di jalan, balik ke pangkal jalan”, janganlah bertindak “malu alah” yang nampak sedang condong kea rah itu sekarang.

Merosotnya keputusan peperiksaan di bawah PPSMI

PAGE nampaknya mengaku kemerosotan prestasi PPSMI tetapi kumpulan citawan kebudayaan Inggeris ini menegaskan masa 6 tahun tidak mencukupi untuk menilainya.

Sebenarnya, jika kajian-kajian di seberang laut dari univerisiti berbahasa Inggeris sekali pun (kerana itu sepatutnya lebih meyakinkan PAGE agaknya) dan setelah kita sendiri membuktikankany buat selama 6 tahun ini, maka keinsafanlah yang sepatutnya berlaku.

Bukannya mahu mencuba 8 tahun lagi, kerana katanya sampai 2016 baru boleh tahu siapa bijak?! Apa kaedah kajian sebegini?

Tak mahu mencontohi Jepun dan Korea

Hujah PAGE tentang sebab kita tidak mahu mencontohi Jepun dan Korea aneh, cukup haru-biru dan tidak rasional. Katanya kerana kita ketinggalan 40 tahun segi “revolusi industri” berbanding dengan Jepun dan Korea dan oleh itu kita ketinggalan selama itulah segi bahasa. Kemudian diberinya contoh tiadanya penggunaan bahasa Melayu di Proton sebagai bukti bahasa Melayu bukan bahasa industri.

Seterusnya PAGE berhujah, Jepun menggunakan bahasanya kerana dia bangsa pembuat atau “negara pembuat” dan kita tak terdaya kerana kita “negara pengguna”.

Ada makna apakah bercakap begini? Apa rasionalnya hujah bercelaru dan songsang begini?

Bukankah bahasa Melayu tak dipakai di Proton (dan banyak lagi di swasta kita) sebab pegawai-pegawai besar di Proton (atau di swasta itu) sengaja tak mahu pakai bahasa Melayu?

Banyak “negara pengguna” di dunia ini yang tidak menginjak bahasanya seperti bangsa kita! Yang sepatutnya, sejarah Jepun dan Korea itu yang perlu dipelajari bagaimana dia boleh jadi sekarang!

Dasar pendidikan sains dan matematik bagaimana yang mereka buat ? Bagaimana dia layan bahasa dia sendiri sebelum dia maju dahulu lagi?

Bukannya berhujah terbalik kuang, “Dia maju sebab itu dia boleh guna bahasa sendiri”, “kita mundur, jadi kita tak guna bahasa sendiri”. Siapalah yang tidak merasa amat jengkel dengan hujah dangkal dan pelek PAGE ini.

Kemudian PAGE cuba mengada-adakan sebab Dong Jiao Zong menentang PPSMI kerana kononnya persatuan itu mahu menompang dan mempertahan bahasa Mandarin yang telah maju, atau lebih maju daripada bahasa Melayu.

Pemimpin Dong Jiao Zhong tidak pernah berhujah begitu. Pemimpin Cina di Malaysia (apatah lagi di Tiongkok) jauh lebih waras daripada pemimpin Melayu kerana mereka mahu anak-anaknya lebih celik kebudayaannya sehingga pada satu tahap yang dikira cukup sebelum menguasai ilmu dalam bahasa-bahasa lain.

PAGE perlu sedar juga bahasa Mandarin pun masih belum mencapai bahasa sains dan matematik sekuat bahasa Inggeris tetapi Cina di Malaysia, apatah lagi di negara Tiongkok itu, tidak akan meninggalkan bahasanya mengikut tingkah PAGE itu.

Tiongkok akan terus membangunkan bahasanya, bahasa Mandarin, sehingga benar-benar dapat bersaing dengan bahasa-bahasa sains dan matematik lain itu. PAGE juga perlu sedar bahawa bahasa Melayu dalam abad ke-5M hingga ke-12M sudah menjadi bahasa ilmu antarabangsa (ketika Eropah agak Gelap) kerana ribuan buku dalam bahasa Melayu di bawa ke negeri Tiongkok (contohnya, bacalah kesah I-Ching pada Zaman Kerajaan Sriwijaya abad ke-7M) dan sebahagiannya diterjemah kpd bahasa Tionghua, sebahagiannya oleh sarjana Melayu sendiri yang diundang oleh raja-raja Tiongkok itu!

Bahasa Melayu pada zaman Islamnya (abad ke-13 hinga abad ke-19) iaitu sebelum penjajah menjadi sebahagian daripada tuan kita hingga sekarang, pun amat antarabangsa sifatnya sehingga dikagumi oleh para sarjana di Eropah zaman itu.

Bahasa dan bangsa Melayu ini menjadi hamba sejak abad ke-19M ini sahaja, bersekali dengan kejatuhan Tamadun Islam di Eropah, Tamadun Empayar ‘Uthmaniyaht itu. Kita hanya ingin membangun semula tamadun bangsa yang besar ini.

Jadi hanya kejahilan PAGE terhadap sejarah kebudayaannya sendiri sahaja yang menyebabkan sanggup mereka seolah-olah mengatakan “bahasa Melayu ini bahasa bangsat” sahaja dan oleh itu tak payahlah digunakan untuk belajar apa-apa ilmu dengannya.

Imbauan GMP

Kita telah bercambah, tumbuh merata dan bercabang selama 30 tahun ini, dan menunggu gemburan dan baja buat beberapa ketika sahaja lagi untuk berbuah.

Jurnal sains dan matematik dwibahasa (bahasa Melayu dan Inggeris ) telah pun diiktiraf di dunia sama seperti jurnal dari beberapa buah Negara Membangun seperti Rusia, Tiongkok dan Ceska.

Malang sekali jika kita terus membiarkan diri kita berpemimpinkan orang yang tidak tahu kedudukan bangsanya sendiri dan malah terus menebas, dan menebang pokok yang sedang subur bercabang.

Kalau tidak dipupuk, dijirus dan digembur semula mulai sekarang maka pastinya pokok itu akan mati segera.

No comments: