www.flickr.com

Saturday, September 23, 2006

Ya Ramadan

Ya Allah, bulan ini adalah bulan yang penuh berkah,
Bulan yang di dalamnya diturunkan Al-Qur’an dan dijadikan petunjuk bagi manusia, keterangan dari petunjuk dan penjelasan.

Bulan Ramadhan telah datang,
Selamatkanlah kami di dalamnya,
Selamatkan ia bagi kami, dan terimalah amal kami di dalamnya dengan kemudahan dan keselamatan dari-Mu.

Wahai Yang Menerima amal yang sedikit dan mensyukuri yang banyak,
Terimalah dariku amal yang sedikit.

Ya Allah, aku memohon pada-Mu,
Jadikan bagiku jalan pada semua kebaikan, dan jauhkan dari semua yang tidak Engkau cintai,
Wahai Yang Maha Pengasih dari semua yang mengasihi.

Wahai Yang Memaafkan kesalahanku, dan kejelekan yang kusembunyikan,
Wahai Yang Tidak menyiksaku kerana perbuatan maksiatku,
Maafkab aku, maafkan aku, maafkan aku wahai Yang Maha Mulia.

Tuhanku, kau sedarkan aku, namun aku belum juga sedar,
Kau halau aku dari larangan-Mu, namun aku belum juga terhalau,
Lalu apalagi alasanku,
Maafkan aku wahai Yang Maha Mulia,
Maafkan aku, maafkan aku.

Ya Allah, aku memohon pada-Mu kedamaian saat maut menjemputku, maafkan aku saat amalku dihisab.

Sungguh besar dosa dari hamba-Mu,
maka baikkan ampunan dari sisi-Mu wahai Yang Maha Pemelihara dan Maha Pengampun, maafkan aku, maafkan aku.

Ya Allah, aku adalah hamba-Mu putra hamba-Mu,
Lemah dan memerlukan rahmat-Mu,
Sementara Engkau Yang Menurunkan kekayaan dan keberkahan untuk semua hamba-Mu,
Engkau Maha Perkasa dan Maha Kuasa,
Engkau menghitung semua amal mereka,
Engkau membahagikan rezeki kepada mereka,
Engkau jadikan mereka berbeza-beza dalam bahasa dan kulit mereka dari generasi ke generasi seterusnya.

Hamba-Mu tidak mengetahui ilmu-Mu,
Hamba-Mu tidak kuasa pada kekuasaan-Mu.

Kami semua memerlukan rahmat-Mu,
Maka jangan palingkan wajah-Mu dariku,
Jadikan aku tergolong pada hamba-Mu yang soleh dalam amal dan keinginan, dalam ketetapan dan takdir-Mu.

Ya Allah, hidupkan aku dalam kehidupan yang terbaik, dan matikan aku dalam kematian yang terbaik,
Mengikuti para kekasih-Mu,
Menjauhi musuh-musuh-Mu,
Takut dan taat pada-Mu
Memenuhi dan menerima perintah-Mu,
Membenarkan kitab-Mu dan mengikuti sunnah Rasul-Mu.

Ya Allah, semua yang ada dalam hatiku,
Keraguan dan perlawanan,
Keputus-asaan dan kesenangan yang berlebihan,
Kesombongan dan kebanggaan ketika mendapat nikmat,
Prasangka buruk, riya’, suka pujian, atau permusuhan,
Kemunafikan dan kekufuran,
Kefasikan dan kemaksiatan,
Atau yang lebih besar dari itu,
Atau sesuatu yang tidak Engkau redhai,
Aku bermohon pada-Mu,
Gantikan semua itu dengan keimanan pada janji-Mu,
Pemenuhan pada perintah-Mu,
Redhan pada ketetapan-Mu,
Kehidupan zuhud di dunia,
Harapan pada yang ada di sisi-Mu,
Ketenteraman dan taubat yang sebenarnya,
Aku memohon pada-Mu semua itu ya Rabbal ‘alamin.

Tuhanku, Engkau dimaksiati kerana santun-Mu,
Engkau ditaati kerana kemulian dan kedermawanan-Mu,
Seolah-olah Engkau tidak pernah dimaksiati olehku dan oleh seluruh penghuni bumi.

Kerana itu, berikan pada kami,
Kurnia-Mu Yang Maha Dermawan,
Kebaikan-Mu Yang Maha Prihatin,
Wahai Yang Maha Pengasih dari segala yang mengasihi.

Semoga shalawat yang abadi, yang tak terhitung jumlahnya dan tak terukur nilainya oleh selain-Mu,
Wahai Yang Maha Pengasih dari segala yang mengasihi.

2 comments:

Anonymous said...

Aqil,
Selamat menyambut Bulan Ramadan.

Aqil Fithri said...

salaam~
siti hajjar --> terima kaseh, dan selamat berpuasa kembali!