www.flickr.com

Saturday, February 10, 2007

Adiós Villarreal



Jose Pakerman pernah berujar, ”jika dilahirkan Brazil, Riquelme tentunya dikenali sebagai Riquelminho. Dan, Riquelminho ini akan menjadi pemain terbaik di dunia.” Manakala, Arsene Wenger melukiskan, ”Riquelme mampu untuk memperlahankan permainan, sambil menunggu waktu yang sesuai untuk membunuh kamu.”

Sementara, Jorge Valdano pula menyatakan, “jika kita mahu merentasi dari titik A ke titik B, kebanyakan daripada kita memilih lebuhraya enam laluan dan sampai ke titik B sepantas yang mungkin. Namun, Riquelme sebaliknya akan memilih untuk menikmati permandangan dan keindahan alam terlebih dahulu, sehingga ia akan mengambil masa yang lebih panjang dari yang sepatutnya.”

Kira-kira begitu catatan dari ungkapan beberapa pemuka bolasepak—setakat yang masih saya ingat—ketika mereka mahu melakarkan cirian permainan Juan Roman Riquelme. Kini, buat sementara, The Lazy Magician ini akhirnya memilih untuk kembali ke Boca Juniors, di saat kedudukan Villarreal kian merudum (klik di sini)!

Saya tahu, meminati pemain seklasik (dan, seperlahan) Riquelme bukanlah pilihan yang popular. Malah, Riquelme jauh sekali dari citarasa Cristiano Ronaldo mahupun Ronaldinho. Namun, entah mengapa saya sentiasa merasa puas setiap kali dapat menonton persembahan individualistiknya di La Liga; sama kepuasannya juga seperti menonton Nicolas Anelka ataupun Arsenal.

Apapun Riquelme, ingat, jangan lupa untuk kembali berseragam El Submarino Amarillo!

No comments: