www.flickr.com

Wednesday, February 14, 2007

Asim Orhan Barut: 1926-1994

Asim Orhan Barut merupakan seorang fizikawan dari didikan Eidgenossiche Technische Hochschule (ETH Zurich), sebuah institusi penyelidikan sains yang bergengsi di Eropah, malah sebaris dengan Max-Planck-Gesellschaft. Dilahirkan di Malatya, Turki, pada 6 Jun 1926 dari pasangan Sabit Asim dan Serife. Walau bagaimanapun, semenjak tahun 1962, Barut telah memilih untuk menjadi warganegara Amerika Syarikat—buminya untuk memperkembangkan karier akademik yang cemerlang.

Sebagai seorang fizikawan, Barut memang dikenali sebagai antara yang cerdas dan berbakat, selain turut menampilkan acuan personaliti yang menarik. Di satu sisi yang lain, Barut sebagai pengajar pula—hanya berbekalkan sebuah papan hitam dan kapur tulis—telah memaparkan penguasaannya terhadap ragam cakupan pengetahuan fizik yang sangat luas; dari klasik hinggalah kuantum, sehingga memukau banyak pelajarnya. Kebitaraan yang terhimpun dalam diri Barut memang pantas mengesahkannya sebagai seorang ilmuan komited.

Setelah dua tahun memperoleh PhD di ETH Zurich, tahun 1954 Barut memilih untuk mengahwini Pierrette Gervaz, yang mana kemudiannya mereka dikurniakan tiga orang cahaya mata; Turan, Suzan dan Sibel. Sementara, dalam waktu yang sama, aktiviti penyelidikan beliau terus rancak hingga meliputi beberapa universiti dalam pelbagai kedudukan; University of Chicago (1953), Reed College (1954), Syracuse University (1956-1961), dan University of Colorado (1962-1994)

Seriusnya penglibatan dalam penyelidikan fizik telah dibuktikan oleh Barut menerusi hasil kerja akademiknya. Sepanjang hayatnya, Barut telah menyiarkan 500 makalah dalam beragam jurnal, mengarang enam buah buku, di samping terlibat sebagai editor menerusi 25 buah buku Ini termasuklah, Theory of the Scattering Matrix, Electrodynamics and Classical Theory of Particles and Fields, dan magnum opusnya, Representations of Noncompact Groups and Applications (bersama-sama R. Raczka).

Di tahun-tahun terakhir kehidupannya, iaitu pada tahun 1991, Barut telah dianugerahkan pingat Age of Sciences dari Kerajaan Turki sebagai menghargai sumbangan signifikannya dalam perkembangan dalam fizik moden, terutamanya dalam memprakasai teori medan kuantum dan elektrodinamik kuantum (QED). Namun, sayangnya, di Denver pada tahun 1994, secara tiba-tiba Barut telah pergi sebelum sempat melihat International Centre for Physics and Mathematics, di ICTP Itali yang baru dipimpinnya itu berkembang.

Selamat Asim Orhan Barut! Selamat atas rumusan fizik kuantum anda yang telah membantu menjelaskan dengan lugas mengenai ujikaji bagi peristiwa berulang, dan ujikaji bagi peristiwa tunggal—suatu gagasan awal yang cuba mengungkapkan perbezaan konsep kebarangkalian antara banyak zarah dan sebutir zarah. Memang, kiranya dua konsep ini dapat dicerakin dan ditentuistikkan suatu waktu nanti, tentunya fizik kuantum tidak lagi kelihatan jengkel oleh kalangan Einsteinan.

No comments: