www.flickr.com

Thursday, January 1, 2009

Memali

Tahun 1985, sebelum darah tumpah di Memali, Ibrahim Libya pernah berungkap; "...di dalam PAS ini ada dua puak. Satu PAS Husayn, dan satu lagi PAS Yazid. Kita adalah PAS Husayn, dan Ustadh Fadzil Noor adalah PAS Yazid."

Dan, sebelum darah tumpah juga, Ustadh Fadzil Noor telah meminta Ustadh Azhari Abdul Razak untuk memujuk Ibrahim Libya menyerah diri pada polis.

Lalu, sang yang menanti syahid itu berujar, "apa salah saya untuk menyerah diri? Saya bukan mencuri, bukan membunuh, bukan melakukan sekelumit jenayah pun."

Ustadh Azhari Abdul Razak pulang hampa. Kecewa amat.

Kemudian, gerombolan polis mulai menyerbu, bertali-arus, dan titisan darah pun tumpah membenahi tanah. Khalayak teriak, tanda tangis dan teriak juga tanda melepaskan bara.

Akhirnya, suasana kembali suram. Maka, usailah perlawanan yang tak imbang. Tanpa ragu, Tuan Guru Yahya bin Junid umumkan yang terkorban itu syahid. Tapi, sekali lagi, Ustadh Fadzil Noor menangguhkan sikapnya, sampailah beberapa bulan.

Senja hujong 2008 ini ada tuahnya-- dapat merakam kesah ini dari salah satu saksi hidupnya.

Kini kita menjengah 2009, sudah hampir suku abad peristiwa Memali berlalu. Atas rasa prihatin, maka kesah yang barangkali sulit ini dihebahkan--buat para fanatisme PAS--yang mungkin ada antaranya terperangkap dengan politik kelabu.

Ternyata, 'orang yang berjuang' ini memakai dua mantik. Mahu yang mana? Mantik siyasi atau mantik syahid?

No comments: