www.flickr.com

Friday, April 23, 2010

Lebih Baik Mati

Semalam, saya merintis sedikit debat dengan Saifuddin Abdullah. Kebetulan, menerusi status Facebook-nya, Timbalan Menteri IPT ini mengajak agar dibudayakan wacana di kalangan rakyat. Kesempatan molek ini saya pungut, dan memberikan beberapa ulasan. Fokusnya, saya menekankan peri-pentingnya melenturkan wahana (medium) antara kerajaan dengan rakyat.

Tentu--seraya meminjam pendekatan Habermasian--saya cuba mempermudahkan pengertiannya. Hemat saya, sharat pertama bagi sebuah transformasi bukannya menadah kata-kata dari mihrab (suara kerajaan). Sebaleknya, tindakan masharakat untuk terlibat dalam sebarang tema-tema yang bermunculan; iaitu, sebuah proses untuk masharakat "membenarkan," sekaligus "menidakkan" sebarang keputusan yang dilakukan kerajaan/pembangkang atau sesiapun. Hatta, hasil wacana masharakat ini juga semestinya diangkat dalam merangka hukum-hukum negara.

Untuk lebih tampak, maka saya bentangkan contoh. Saya kemukakan 1Malaysia, yang dikumandangkan sebagai gagasan besar kerajaan; sebuah metanaratif kerajaan. Dalam debat tersebut, saya terang-terang menyatakan bahawa gagasan 1Malaysia ini sebenarnya tidaklah jauh berbeza dengan Nazisme dan Fasisme. Ini lantaran, projek Nazisme dan Fasisme juga pada hakikatnya adalah sebuah contoh program kerajaan untuk rakyat; dari atas ke bawah.

Apa keburukan bentuk program sebegini? Buruknya kerana kerajaan awal-awal sudah menentukan apakah sasaran yang harus dituju oleh seluruh rakyat. Apakah rakyat telah diajak berwacana sebelum diputuskan 1Malaysia? Tidak. Apakah 1Malaysia memberi ruang untuk rakyat Malaysia membantahnya? Tidak. Memang, kita boleh membantah. Tapi, itu dalam media yang terbatas; yang sama sekali tidak di-endah-kan; tatkala, media-media perdana sudah tercemar dengan tangan-tangan kekuasaan.

Inilah masalah 1Malaysia. Dalam bahasa Horkheimer & Adorno, ini dinamakan rasio-instrumental. Sebuah rasio yang akan mendorong "yang lain" menjadi robot (pekakas), iaitu mematuhi saja apa kata mutlak dari kerajaan. 1Malaysia telah diperlihatkan sebagai wahyu, di mana setiap warganegaranya harus taat dalam landasan yang digariskan. Bagi mereka yang menyanggahnya, itu bererti telah menyanggah Kebenaran. Tapi, kemudiannya Saifuddin Abdullah menyinggung; apakah salah ada serba-sedikit dari kerajaan menentukan apa landasan buat rakyat?

Di sini saya jelaskan, itu tidak salah. Namun, dalam sejarah, gagasan yang berangkat dari pendekatan seperti ini takkan bertahan lama. Nasebnya akan menjadi seperti Islam Hadhari, Wawasan 2020, dll. Sebarang pendekatan yang berlagak seperti kalam Tuhan, akhirnya akan memamah dirinya sendiri. Manakala, kekuatan sosok pula sering ditelan masa. Apatah lagi, ternyata BN-Umno tidak pernah punya sosok yang kekal dalam lipatan zaman. Lagi mudah "gagasan dari atas ini" akan surut dengan bergulirnya pemimpin lain.

Di satu sudut, saya mencermati kegigihan kerajaan untuk menancapkan setiap unsur-unsur 1Malaysia ini. Memang, cukup mengerunkan--dengan segala-galanya berubah menjadi 1Malaysia; dari klinik (fizikal) hingga salaam (ruhani). Lebih mengerikan lagi, yang ditancap itu lebih berupa kulit (tanda) berbanding isinya (ruhnya).

Sekarang, kita perhatikan bersemarak penandaan 1Malaysia ini hingga berjejaring ke dalam sel-sel terkecil setiap unit masharakat. Mahu menukar "ruh yang bernyawa" menjadi "tanda yang kaku." Sampai begitu sekali pengobjektifan yang diprakasai. Pada saya, inilah persis tindakan Hitler dan Mussolini menerusi program nasional mereka; suara dari atas, dan dipaksakan kepada bawah, serta terima saja. Dewasa ini, 1Malaysia pula, yang saya yakin tidak lain dari bayangan sebuah Nazisme dan Fasisme.

Shahdan, catatan saya ini bukanlah mahu membela diri dalam wacana dengan Timbalan Menteri, yang mutakhir ini kononnya berwajah progresif. Saya sudah kongsi kritik, dan kritik ini bukan pula tanpa tawaran. Selain, meminta dibebaskan wahana untuk rakyat bersuara secara setara dan seluasnya; mithalnya, setiap pehak diizinkan mengakses media, atau membina akses medianya sendiri tanpa campur-tangan-gelap kekuasaan. Saya turut meminta agar dipakai rasio-komunikatif sebelum mahu membangun setiap gagasan besar.

Maksudnya, setiap gagasan yang cuba diangkat kerajaan, itu seharusnya bertitik-tolak dari semangat rakyat, dari wacana masharakat, dari arus bawahan, dan bukannya segalanya dari langit-kerajaan yang berdiri seolah sudah serba-tahu segalanya. Sebab, apa yang terlihat, 1Malaysia itu adalah pemaparan sikap kerajaan yang mahaguru segalanya. Ringkasnya, 1Malaysia adalah pemaparan kerajaan--seperti dalam bahasa Arendt--untuk menguasai seluruhnya, untuk memerah masharakat, dan untuk mengatur rakyat sepuas-puasnya.

Demikian hujah-hujah saya, kurang-lebih, begitulah. Walau bagaimanapun, hujungnya, mantan Presiden PBMUM yang mengesa agar dibudaya debat ini, bertindak memadamkan semua ulasan-ulasan saya. Benar, memadamkan, semuanya. Saya kehilangan rekod debat tersebut. Tapi, persoalannya, kenapa dipadamkan? Katanya mewanti-wanti, "anda sudah melampaui batas." Walhal, saya tidak tahu apakah batas yang telah saya lampaui? Apakah kerana menyamakan 1Malaysia dengan Nazisme dan Fasisme? Kalau betul tebakan itu, maka tuduhan tersebut telahpun saya dukung dengan hujah-hujahnya, dan siap mempertahankannya lagi.

Bahkan, di ranah lain, di Twitter, saya lebih jauh lagi melukiskan betapa bahayanya 1Malaysia ini. Sebab, 1Malaysia di tangan BN-Umno itu tidak lain tidak bukan adalah, "suatu usaha untuk merasionalisasikan kebodohan sebagai panutan resmi fikiran seluruh rakyat." Dan, ungkapan seradikal ini sekalipun, saya malah siap untuk mempertahankannya.

Anehnya, hal ini tidak berhenti begitu saja. Dalam status-nya yang berikut, mantan pendebat MCCK ini menulis lagi, dan tentunya kali ini dengan nada menyindir. Katanya, "ruang wacana yang diberi bukanlah untuk diguna memperlekehkan orang lain." Ya, saya tahu, status itu untuk saya. Lalu, cungkil demi cungkil, akhirnya ternyata pimpinan Umno yang disifatkan paling dinamik ini, pun beralasan bahawanya "tidak senang kerana anda tidak memperkenalkan diri terlebih dahulu."

Waduh-waduh, "wahai timbalan menteri, setelah kita berbahas panjang dan tajam, kenapa alih-alih ini dijadikan alasan?" Nun, ingatkah kita pada kata Imam Ali Abi Thalib, "lihat pada kandungan kata-kata bukan pada siapa yang memperkatakannya?" Sudahnya, saya akhirnya berkesimpulan sendiri; "melayan orang bodoh ibaratnya memperbodohkan diri sendiri, dan bodoh itu tidak kenal batas antara menteri dengan pengemis."

Kendatipun, saya tidak kecewa. Sama sekali tidak. Sama sekali tidak kerana, setidaknya terbukti bahawa tidak ada sezarah pun harapan dari BN-Umno. Buktinya ini; mereka tidak lagi mahukan nalar dan penalaran. Buat saya, mereka bukanlah pemerintah yang baik. Mereka jahat. Jika kita mengatakan mereka baik, itu bererti kita telah berjaya dikuasai mereka; seolah kita tidak melihat "yang lain," selain dari "mereka"; seolah kita tidak melihat "kebaikan lain," selain "kejahatan mereka."

Sejujurnya, kadang-kala saya meresah sendiri, menanges-tanpa-lagu, sepertinya memukul diri-sendiri, sembari menahan kebejatan dashhyat yang makin merasuk ke dalam jantung negara kita. Aduhai, "negara kita"? Mungkin, sekelumit cinta pada tanahair maseh kekal. Tapi, benci sehabis-habisnya pada politik BN-Umno barangkali tiada sembuhnya. Barangkali, kesakitan menanggung beban ini akan membunuh diri saya sendiri.

Benar, saya akan mati. Saya semakin merasakan betapa dekatnya ratapan kematian ini. Yang membunuh saya; adalah cita-cita perubahan "sistem politik" negara yang tidak kesampaian. Saya melihat banyak kesempatan emas dibazirkan, sekaligus buntunya impian sebuah sistem demokrasi deliberatif. Pada saya, mereka yang berkerja menumbangkan BN-Umno (dan, isme-nya)--tidak kiralah siapa mereka--bersaksilah, bahawa kalian juga sebenarnya sedang merawat serta memperlambatkan kematian saya; sebuah kematian rasa dan perasaan.

Justeru, tolong, tolong selamatkan saya.

No comments: