www.flickr.com

Friday, July 22, 2005

Catatan Perjalanan Ke Indonesia (2/8)

‘Politik’ Masjid Salman

Lanjut cerita tentang Penerbit Mizan, sebenarnya agenda asal saya dan teman-teman untuk bersua dengan Haidar Bagir, direkturnya. Saya akui, sebelum ini saya banyak mengawali ilmu-ilmu filsafat melalui buku-buku terbitan Mizan.

Terdapat satu siri buku filsafat yang diterbitkan oleh Mizan yang selalu ditulis kata pengantarnya oleh Pak Haidar sendiri, kini sudah menjadi koleksi saya.

Siri buku-buku tersebut terdiri dari tulisan Oliver Lehmann (Pengantar Filsafat Islam: Sebuah Pendekatan Tematis), Mulyadhi Kartanegara (Menembus Batas Waktu: Panorama Filsafat Islam), Murtadha Muthahhari (Pengantar Pemikiran Shadra: Filsafat Hikmah), Taqi Misbah Yazdi (Buku Daras Filsafat Islam), dan Haidar Bagir sendiri (Buku Saku Filsafat Islam).

Namun begitu, malangnya ketika kami tiba di Penerbit Mizan, Pak Haidar dalam waktu yang sama berada di Jakarta. Entah macamana boleh silap faham pula lokasi temujanji ini. Sebab, selain di Bandung, kantor Penerbit Mizan turut ada di Jakarta. Apapun Pak Haidar, pembantu anda, Ahmad Baiquni sama Tutuk melayani kami dengan baik. Juga, terima kasih atas sumbangan buku-buku tersebut.

Nah, alang-alang bercakap soal Bandung, maka saya wajib sentuh pasal Institut Teknologi Bandung (ITB) dan Masjid Salman-nya. ITB merupakan sebuah universiti teknis yang tersohor di Indonesia dalam bidang teknis. Khabarnya, banyak pemimpin Indonesia dilahirkan dari ITB ini.

Manakala di dalam ITB ini ada sebuah masjid yang dinamakan Salman (sungguh indah nama ini, jarang sekali ditemui nama ini pada mana-mana masjid di Malaysia). Masjid inilah yang menghimbau saya pada cerita Dr. Imaduddin Abdurrahim dalam kata pengatar pada buku ‘Islam Alternatif’ karya Jalaluddin Rakhmat.

Semasa dekad 80-an, sekembalinya Dr. Imaduddin dari menuntut di Amerika Syarikat, Dr. Imaduddin, beliau telah dimaklumkan bahawa jamaah Masjid Salman telah terbahagi kepada dua aliran; pertama, kelompok Cak Nur (Nurcholish Madjid) dan kedua kelompok Kang Jalal (Jalaluddin Rakhmat).

Tetapi tulis Dr. Imaduddin, beliau tidak percaya bahawa khabar ini melambangkan kepada perpecahan perpaduan jamaah. Baginya, perpecahan pemikiran tidak seharusnya mengambarkan perpecahan ‘wehdahtul ummah’.

Ya, anehnya, meskipun ketara perbezaan antara dua aliran kelompok ini, tetapi mereka tidaklah melewati sampai tuduhan sesat, gila, murtad, fasiq terhadap teman-temannya yang berbeza perspektif. Masing-masing meraikan pluralisme, asalkan ia pro-kebebasan. Salman, memang sebuah masjid yang mendukung nilai-nilai sosial dan intelektual yang matang.

Sebab itu, tidak menghairankan jika ada di kalangan masyarakat Indonesia melihat ia merupakan antara masjid tercontoh di Indonesia.

Saya memperhalusi kembali keadaan ini, agaknya inilah indahnya sejarah Masjid Salman yang budayanya mustahil ditemui di mana-mana masjid di Malaysia. Kalau di Malaysia, masjid-masjidnya seringkali ditentukan dan dikaitkan dengan kecenderungan partisan, bukannya berasaskan nilai-nilai sosial dan intelektual seperti yang terangkum di masjid Salman?

Kita, bila berbeza pemikiran, lazimnya akan mengundang hukuman politik dan membentuk perpecahan masyarakat! Sampai begitu sekali kan?

No comments: