www.flickr.com

Wednesday, July 20, 2005

Catatan Perjalanan Ke Indonesia (1/8)

'Geger' di Bandung

Pasca reformasi 1998, bumi Indonesia memang menarik minat saya. Ingin sekali ke sana pada waktu tersebut bagi sendiri merasai gelojak gerakan-gerakan rakyat, juga meneliti dampak praxis demokrasinya.

Tujuh tahun selepas memasang impian, Jun 2005 barulah berkesempatan menjejakkan kaki ke sana. Menapak di Bandung, sebuah daerah yang di kelilingi oleh pasak-pasak bumi (gunung-ganang).

Waduh, sangat cantik, iklimnya yang sesejuk salju! Manakala, jarak waktunya dari Jakarta cuma dua jam setengah perjalanan kereta saja. Di Bandung, saya dan teman-teman (kami) berdiam selama tiga hari.

Semenjak hari pertama tiba di Bandara Hussein Sasteranegara, kami terus dipelawa menginap di kantor seorang teman aktivis LSM Islamis di sana, di Jalan Gegerkalong. Ya, jika anda berasal dari negeri Kelantan/ Terengganu tentunya pernah terdengar/ mengguna perkataan ‘geger’ kan? Nah, di Indonesia juga mengunakan perkataan yang sama, malah turut membawa maksud yang serupa – bising!

Begitu juga semasa kami membeli buah tangan di pasar baru Bandung. kain solat muslimah mereka bilang sebagai mungkana (kalau tak silap?), cuba anda semak balik, bukankah orang Kelantan juga panggilnya sebagai ‘kenna’. Persis kan? Barangkali, di sini ada keselarasan etimologi antara bahasa kedua rumpun ini. Bagi anda yang meminati bahasa dan sejarah, di sinilah menariknya untuk di ceritakan.

Tidakkah ini membuktikan bahawa memang ada perhubungan silam antara kesultanan Jawa dengan kesultanan Melayu Kelantan/ Terengganu? Tidak mustahil kan? Waima, ini masih lagi berbau spekulasi, bukannya bermuara dari kajian ilmiah. Sekadar ngomong-ngomong kosong saja.

Begitupun, saya kira ada beberapa pertimbangan yang menarik di sini. Pertama, dari sudut bahasa yang sinonim antara dua lokasi ini. Kedua, buah-buahan seperti duku dan pohon malinja (difahamkan oleh seorang teman, kalau tak silap, Dr. Shafie Abu Bakar dalam salah satu kertas kerjanya ada menyebut pasal kedatangan buah-buahan, serta beberapa pepohon di Kelantan/Terengganu yang mirip dari spesis di Jawa ini, tapi saya dah lupa kertas kerja yang mana satu).

Dan ketiga, ialah cara penyebaran Islam di Jawa dengan di Kelantan/Terengganu yang hampir sama; iaitu masing-masing (ulama-ulama silam) ke nusantara kerana kekejaman dinasti Abbasiyyah yang membunuh para alim ulama mereka pada kurun 11 Masihi dulu.

Sebab itu Wali Songo, dan Shariff Mohammad (dari leluhur Syariff inilah yang melahirkan Tokku Pulau Manis, Tokku Paloh dll) adalah ‘pelarian’ dari kota Baghdad. Mungkinkah mereka satu kerabat? Wah, menarik sungguh, jika ada mana-mana ahli akademia yang dapat membongkar ‘misteri nusantara’ ini (ketawa).

Lo, udah merapu pulak! Mari kita kembali pada Jalan Gegerkalong tadi. Di jalan ini sebenarnya banyak menghimpunkan kantor-kantor gerakan Islamis seperti Hizbut-Tahrir, Partai Keadilan Sejahtera, YPI Al-Jawad, Daarut-Tauhid dll.

Bilang teman saya dari Indonesia, di Jalan Gegerkalong inilah yang menyaksikan paling banyak partai dan LSM islamis dalam satu barisan jalan di Indonesia. Memang benar, tampak pluralis, rencam dan beragam sekali bila kami menelusuri jalan ini. Tetapi di sini, saya ingin menekankan sedikit maklumat tentang Darut-Tauhid yang khabarnya turut diziarahi oleh Anwar Ibrahim semasa kunjungannya ke Indonesia baru-baru ini.

Daarut-Tauhid diasaskan oleh Aa Gymastiyar, atau nama popularnya Aa Gym. Saya percaya, bagi mereka yang meminati (sangat-sangat) Siti Nurhaliza tentunya pernah mendengar nama ulama ini. Sepintas lalu, saya memerhatikan gerakan yang di bawa oleh Aa Gym ada nilai komersialnya bagi di pelajari oleh gerakan Islamis di tanahair kita.

Mereka mengutamakan pembersihan hati (pendekatan kejiwaaan) ketimbang merebut kuasa politik semata-mata. Nasheed–nasheednya mengembus qalbu dengan seruan-seruan sufistik yang sayup kedengaran dari took-tokonya. Buku-buku pelbagai idealogi, mazhab dan falsafah juga melambak dijual di sini.

Agaknya sesuai dengan jolokan aliran Aa Gym ini - mazhab ekonomis, bilang teman saya dari Indonesia. Kalau di Malaysia, ia persis fotokopi al-Arqam. Aduh, malangnya, di jalan ini juga kantung saya banyak diberanguskan untuk membeli buku-buku sehingga capet mengendongnya pula ke Jakarta.

Nah, itu belum dihitung lagi dengan hadiah buku-buku dari Penerbit Mizan yang kami kunjungi di pinggir Bandung pada hari keesokannya. Sungguh, memang ‘kelelahan’ mendukung buku-buku ini, mas! Di Malaysia kita tidak pernah penat menonton (dan membawa) buku, sebaliknya di Indonesia penat sekali dong!

No comments: