www.flickr.com

Monday, November 17, 2008

Tapak Tangan

Jika ada seorang Punjabi, menilik tapak tangan yang kita hulurkan, dan kemudiannya bukan saja menceritakan masa lepas kita, malah meramalkan masa depan kita, dan baginya tidaklah aneh bila kebanyakan yang diceritakan tersebut memang menghampiri realiti. Jika begitu, maka apa yang kita dapat katakan?

Dalam tradisi Melayu, ini dikenali sebagai ilmu alamat, atau mungkin juga firasat, atau dalam tradisi lain mungkin juga terkenal sebagai astrologi.

Yang nak diungkapkan di sini, adalah sebuah kelompongan, bagaimana soal fizik dapat berbicara soal metafizik. Atau, mudahnya, bagaimana tapak tangan boleh menulis sejarah kita. Kita mungkin mudah menolak takhyul, tapi sukar untuk kita memerikan ´kebetulan´ antara dua sisi yang memang tampak tidak bersentuhan.

Mungkin di sinilah kita mulai mengerti peranan du´a. Mana-mana agama punya du´a, malah gama juga punya du´a, atau apa yang disebut sebagai harapan itu. Namun, bagaimana untuk kita memerihalkan tentang keberkesanan sesuatu du´a? Apakah yang menyebabkan mustajabnya du´a tersebut--dari harapan menjadi realiti?

Inilah persentuhan yang paling nyata antara fizik dengan metafizik. Du´a memilikinya, dan membuka hijab baru. Untuk memperolehnya, kalau menurut Syeikh Hussain Fadhullah dalam Syarh Du´a Iftitah, ada prasyaratnya: berputus asa dengan semua makhluk, dan terus asa dengan Tuhan. Kata ini bagaikan meminjam pengalaman Hariths al-Muhasibi. Tapi, yang lebih tepatnya, adalah meminjam dari tradisi leluhur Nabi.

Memang, kalau tanpa du´a, masakan leluhur mulia ini dapat bertahan lebih dari 11 ´kekalahan´?

4 comments:

hamidi said...

Salaam,

11 'kekalahan' tu ape maksudnye?

Aqil Fithri said...

salaam,

hehehe, biar aku bayar hutang badminton dgn ko dulu, baru boleh royat, hehehe!

hamidi said...

ohh, alaaa, kalau aku lawan badminton ngan ko, keputusan nye dah leh agak dah, at 99% confidence level pemenang nye adalah.... hahahaha...

Aqil Fithri said...

kalau dah tahu takpa :) yang kalah kena bekal tiga tabung bulutangkis! :)