www.flickr.com

Thursday, September 15, 2005

Catatan Perjalanan Ke Indonesia (5/8)

Sembang Malam

Kembalinya malam itu - di rumah Fathi Aris Omar- kami sembang sampai dinihari. Saya ingat lagi, bagaimana kami berdiskusi soal kredibiliti Islam Liberal, rasionalisme agama, hal-hal peribadi dan tentunya itu tema rutin kami – survival gerakan Islamis . Benar, hangat sekali perbahasan itu meskipun tanpa hidangan resmi - teh tarik!

Dalam perbincangan tersebut, kami bersepakat bahawa aktivis yang ingin mengutarakan secara ampuh tentang wacana Islam Liberal ini, secomelnya mempunyai dasar agama yang wibawa. Canggihnya lagi, mereka ada sejarah tradisi pendidikan agama sama ada melalui pesanteran, universiti, mampu berbahasa Arab dll. Sebab itu Fathi bilang, kalau ada seorang Ulil Abshar Abdalla saja di Malaysia ini, ia sudah cukup untuk bikin gegar terhadap bingkai pemikiran Islam tradisional di kalangan aktivis gerakan Islamis kita.

Demikian juga bila Fathi melontar idea bahawa kerangka lihat terhadap agama itu harus di ubah. Kita songsangkan arah paradigmanya pula. Begini, orang banyak melihat agama dalam praktis entiti-entiti tertentu. Kini, bagaimana kalau kita anjurkan entiti-entiti itu yang melihat agama pula? Maksudnya luar (entiti-entiti) melihat dalam (agama). Sebelum ini dalam melihat luar.

Sebenarnya, saya sendiri pun masih teraba-raba untuk merungkai anjuran ini. Jujur kata, ini usaha yang menarik, tetapi banyak yang mesti ditelaah terlebih dulu? Konsep-konsep ini tidak gampang di bikin atau di utarakan. Kalau terburu-buru, goblok namanya itu :-)

No comments: