www.flickr.com

Tuesday, September 20, 2005

Catatan Perjalanan Ke Indonesia (6/8)

Berkunjung ke Syir’ah

Hari esoknya (lewat pagi), antara rencana saya ialah ke kantor (pejabat) PKS di Jalan Mampang, Jakarta Selatan. Sayang, wawancara (yang diatur sekian lama melalui emel ini) bersama ketua umum PKS, Tifathul Sembiring ini terpaksa dibatalkan.

Awalnya ia ditangguhkan ke minggu hadapan, tetapi gimana sih, kerana esoknya saya dan teman-teman yang lain akan pulang dari melalui Bandara Soekarno-Hatta. Justeru, rencana ke PKS dibatalkan saja. Mungkin di lain waktu boleh bertemu semula Tifathul. Tetapi, bila ya?

Awal petangnya, saya diajak Fathi mengunjungi kantor majalah Syir’ah. Berkenalan dengan Mujtaba dan lain-lain aktivis Syir’ah. Di Indonesia, kontroversi juga majalah ini kerana ia mendukung semangat pluralisme. Namun, hingga saat ini masih mampu lagi bertahan meskipun pasarannya agak terhad.

Dari inti pertemuan ini, barulah saya faham bahawa di Indonesia ini, bila disebut pemikiran Islam Liberal, ia tidak semestinya merujuk pada Jaringan Islam Liberal (JIL) saja. Di Indonesia sendiri, sudah ada beragam gerakan progresif yang memperjuangkan Islam dalam citra yang liberal, yang dinamik, yang progresif, yang inklusif dan yang pluralis.

Dan, dari perkenalan inilah juga timbulnya idea untuk memasarkan majalah syir’ah edisi Malaysia pula. Wah… bisa berjaya ke projek ini? Rasanya, buat masa terdekat mungkin antara aktivis pro-kebebasan Malaysia-Indonesia (yang muda-muda belaka ini) boleh memulakan dulu perkongsian maklumat dan bahan-bahan bacaan.

No comments: