www.flickr.com

Friday, November 21, 2008

Guru, Murid, Burung

Ada satu cerita yang menghimbau saya pada satu makna besar dari kenisbian. Ini adalah cerita Folke Tegetthoff dalam bukunya buat Inger.

Ceritanya seorang pelajar--yang tekun menuntut hingga memamah waktu yang lama. Kemudian, satu saatnya tiba untuk diuji.

Lalu, gurunya membawanya di hadapan sangkar burung. Aduhai, burung tersebut sungguh cantik, sungguh menawan, sungguh memikat, tapi sayang sekali, kuyu matanya sudah menzahirkan rasa sunyi dan rasa sedih yang tak terkata.

¨Dengarlah,” kata sang guru tersebut, ¨burung saya ini telah kehilangan kebolehan untuk menyanyi. Ia tidak lagi ceria.¨

¨Jadi, apa yang kamu perlu lakukan, dalam waktu sehari kamu harus membantu burung tersebut supaya memperoleh semula kebolehannya tersebut. Sekarang, tibalah waktunya untuk kamu manfaatkan semua ilmu-ilmu di dada,¨ pesan sang gurun itu.

¨Namun, cuma ada satu syarat saja, kamu tidak boleh melepaskan burung tersebut dari sangkar,¨ ingat sang guru tersebut.

Gurunya berlalu, dan kini muridnya bersendirian bersama burung tersebut.

Sang murid mulai berfikir, yang barangkali burung sebenarnya tersebut terlupa lirik-lirik nyayiannya sebelum ini. Lalu, diajarnya semua lirik-lirik tersebut. Ia juga menyanyikannya semula. Tapi, tidak berjaya.

Mesti ada sebab yang lain, detik murid tersebut. Kemudian, murid merasakan bahawa kemuraman burung itu kerana lapar, lalu dibubuhnya makanan yang enak-enak. Tapi, itu juga tidak berjaya.

Burung tersebut terus membisu, meski sang murid sudah mencuba berlambak idea untuk menceriakannya. Kuyu matanya makin rapat.

Akhirnya, sang murid lelah, lalu melarakan pada burung tersebut kesah-kesah alam tabii, yang sungguh indah, dan sungguh mempersonakan. Sekali lagi, seperti dijangka, usaha tersebut juga gagal.

Memang, murid itu sudah buntu. Kering idea.

Setelah sehari berlalu, pada esoknya, sang guru kembali, ¨guru, burung ini pasti ada penyakit yang teruk. Saya sudah cuba segala-galanya, tapi ternyata ia tidak dapat membuatkannya untuk menyanyi,¨ keluh sang murid tersebut

Lalu sang guru berkata, ¨kamu sebenarnya langsung tidak memahami maksud-maksud ilmu yang kuajarkan.¨

Sekarang, apakah sebenarnya yang diajarkan oleh sang guru tersebut selama ini?

No comments: